maanantai 10. marraskuuta 2008

Voihan surkeus

Polttoainepumppua on nyt ihmetelty viisi tuntia. Joku mopokorjaaja tuli paikalle ja lahti hakemaan testeria. Meikalaisten diagnoosi on kyllakin sellainen etta pumppu on jumissa. Lahin bemarin huolto on Santiagossa ja sinne on toistatuhatta kilometria. Taitaa kayda niin etta mopo menee autossa ja kuski bussissa sinne. Eri asia on sitten etta kuinka pian saa uuden pumpun vai meneeko koko ruiskuyksikko uusiksi. Molemmat tulee varmasti Saksasta.
Eipa ole fiilikset kovin korkealla mutta oma vika kait kun ei lahtenyt Hondalla ;).
Onneksi hotellin omistajan mies on hyvin auttavainen ja on hommannut apua paikalle. Kun soittelee noihin bemarin liikkeisiin saa vastaukseksi "sorry, but we cannot help you". Tuo pyora tanne niin katsotaan. He ovat vain toissa taalla.
Mutta satunnaiset tuttavuudet, niinkuin tama hotellin mies, auttavat kykyjensa mukaan kusessa olevaa. Aina yllattyy yhta paljon kun huomaa miten ystavallisia ja auttavaisia ihmiset talla pallolla ovat. Ottakaamme mallia heista.
Palataan kun on uutta kerrottavaa, toistaiseksi vaikenee PanAmerica.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

moro, kysaisin tuosta bensapumpusta enkunkieliselta matkailufoorumilta BMW-osiosta, en tieda, kuinka tietavaisia silla sivustolla ollaan, mutta tallaisia veikkauksia sielta tuli, en osaa sanoa, onko naista apua. Mutta toivotaan, etta saatte sen taas pelittamaan (tai sit jonkun sopivan pumpun tilalle, jos siel on hyvin tilaa, niin periaatteessa kai moni ruiskumoottorin pumppu vois toimia hataratkaisuna)..

---

The pump may have ingested a load of c$^%$^% ...

Check the wire gauze filter on the bottom of the pump .. if that is damaged and letting stuff throught .. or even the wire of the filter through .. Clean it up as best you can then

Make a direct electrical connection to the pump (disconnect the normal wires) .. connect the pumps negative to the battery positive, and teh pumps positive to the battery negative .. teh pump should then run backwards and push the rubbish out at the bottom .. not pump will try to rotate so hold it firmly .. if the pump still won't rotate .. it is dead.

Alternative pumps can be had from EFI cars .. you'd want something of a similar size .. bosh for preference .. any EFI car serviceing mechanics might be able to help.

------------------ Edit - add
Oh ... it may not be the pump at all .. could be a wire with insulation rubbed through .. if you find no rubbish at the pump inlet .. try running the pump directly off the battery .. if that works then your problem is in the wireing..

---

Jussi kirjoitti...

Voehan rahma...jos Saksasta asti joudut tilaamaan tavaraa, voin auttaa silla veikkaan, etta USA:sta kasin saat uutta kamaa nopeammin. Mulla on tuttuja Atlantassa BWM diilerilla, ne jeesin varmasti. Nakka sahkopostia jussi@peterpanbike.fi tai soita.

Niinkun Pekka jo kirjoitti, oletko koittanut ajaan pumppua suoraan akulta ja tarkastanu, onko siella skeidaa runsaasti jumissa?

Anonyymi kirjoitti...

juu, siis lienette varmaan jo kokeilleet syottaa virtaa suoraan pumpulle, esmes akusta parin piuhan avulla?? Jos se lahtee pyorimaan sillain, niin todennakosesti vika on johtosarjassa, ei pumpussa.

Ja jos bensapumpun ohjausvirta kulkee paavirtareleen kautta (en tieda, kulkeeko 1150:ssa vai ei), periaatteessa oikosulku siellakin voisi kaiketi pimentaa pumpun.